Vegetarische kinderen: is dat wel gezond? Tuurlijk!

Vegetarische kinderen: is dat wel gezond? Tuurlijk!

juli 15, 2017

Kinderen mogen zeker vlees uit hun voeding bannen, als ze het maar doen op een gezonde en evenwichtige manier. Enkele tips om dat voor elkaar te krijgen!

De American Dietetic Association, de meest gezaghebbende organisatie ter wereld op het vlak van voeding, stelt dat ‘goed uitgebalanceerde vegetarische en veganistische voedingswijzen nutritioneel geschikt en gezond kunnen zijn voor kinderen’.

Kinderen die gevarieerd vegetarisch en veganistisch eten, lusten vaak meer groenten en zullen vezelrijke voeding en voedsel met een laag cholesterolgehalte makkelijker leren waarderen. En dat is belangrijk, want welvaartsziekten zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten vermijden, doe je best al op jonge leeftijd.
Een uitgeblanceerde vegetarische maaltijd bevat veel verschillende groenten, aangevuld met een variatie aan granen en eiwitten. Af en toe wat noten en fruit als tussendoortje is een goed idee, net als boterhammen met notenpasta.
Volgende vitamines en mineralen heeft je kind zeker nodig:
 

Calcium zit in vijgen, dadels, gebakken tofu, broccoli, amandelpasta, sesamzaad of verrijkte plantaardige melk. Maar ook in volle granen en niet-geraffineerde graanproducten, donkere bladgroenten, wortels, zeewier, bloemkool, peulvruchten, pompoenpitten, zonnebloempitten, lijnzaad, noten…

Vitamine D krijgen kinderen in de zomermaanden voldoende binnen, in de winter kun je extra vitamine D halen uit verrijkte soja- of andere melk, margarines en ontbijtgranen.

Vitamine B12 zit in dierlijke producten. Wie vegetarisch eet, krijgt dus voldoende vitamine B12 binnen via zuivel en eieren.

Zink zit in zemelen, havervlokken, tarwekiemen, erwten, peulvruchten, tofu, noten en zaden, notenpasta en volle granen.

Eiwitten haal je uit sojaproducten zoals tofu, tempeh, sojayoghurt en sojamelk, vleesvervangers zoals seitan, lupine en beeter, maar ook uit peulvruchten en granen.