3 gouden flexi-tips

3 gouden flexi-tips

augustus 01, 2017

Eet jij minstens 1 keer per week geen vlees? Dan val je onder de categorie ‘flexitariër’. Kiezen voor minder vlees biedt heel wat voordelen. Het is beter voor het milieu, dierenwelzijn én voor je gezondheid. Bovendien draag je ook bij aan een eerlijke verdeling van het voedsel in de wereld. Maar bovenal is het gewoon lekker door de variatie in jouw wekelijks voedingspatroon.

Ben je van plan om ook minder vlees te gaan consumeren? Abinda geeft je alvast drie tips hoe je flexitarisme in jouw levensstijl kan beginnen toepassen.

1. Een goed uitgebalanceerd weekmenu

Donderdag= veggiedag! Als je graag meer vegetarisch wil eten, vervang dan minstens 1 keer per week vlees en vis. Maar vlees en vis bevatten ook veel eiwitten en die heb je broodnodig. Schrap ze dus niet zomaar van je dagelijkse menu, maar vervang ze door noten, kaas, peulvruchten en eieren.

2. Kant-en-klare vleesvervangers

Groenteburgers, tofu, seitan… De lijst van kant-en-klare vleesvervangers lijkt eindeloos. Staat er een bordje traditionele aardappelen en groenten op het menu? Dan kun je dit zeker aanvullen met zo’n kant-en-klare vleesvervanger. Abinda heeft heel wat te bieden. Verken ons assortiment (link naar productassortiment). Doe ook veel inspiratie op in de Aziatische en Italiaanse keuken. Zo kan je bijvoorbeeld onze Seitan Mignon Pané eens op Italiaanse wijze klaamaken.

Seitan Mignon Pané op Italiaanse wijze

Ingrediënten

Snijd de tomaten, wortelen, selder en ajuin in fijne stukjes en bak ze aan in wat olijfolie. Doe er de takjes rozemarijn bij.

Kook de pasta en meng ze met de groentjes. Bak ook de seitan mignon pané in wat olijfolie.

Dresseer met wat basilicumblaadjes en geniete even van La Bella Italia op je bord

3. Volg de seizoenen op de voet

Ga voor afwisseling en volg de seizoenen op de voet. Tijdens de lentemaanden vind je veel verse peulvruchten zoals tuinbonen en peultjes. Gebruik ze zeker in een lenteslaatje of maak er een soepje van. In de herfst kan je veel kanten uit met pompoen en paddenstoelen. Onze pompoenburger bijvoorbeeld smaalt uitstekend in de herfst. We hebben ook een hazelnootburger op de markt. In combinatie met bospaddenstoelen of shiitakes verrijk je jouw herfstig smakenpalet.